Algemene voorwaarden

Dit zijn de algemene voorwaarden van Bakker Totaalonderhoud. Door gebruik te maken van onze producten en diensten, gaat u akkoord met de volgende algemene voorwaarden. Deze voorwaarden beschrijven de regels en voorschriften voor het gebruik van onze website en diensten. Alle gebruikers zijn verplicht de voorwaarden te lezen en na te leven.

Definities

  1. Bedrijf: Bakker Totaalonderhoud, gevestigd te Barendrecht.
  2. Klant: degene met wie bedrijf een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: bedrijf en klant samen.
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 1 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Bedrijf.
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Artikel 2 – Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van Bedrijf zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.
  3. Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.

Artikel 3 – Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt klant zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.
  3. De klant die te kwalificeren is als naamloze vennootschap, besloten vennootschap, stichting, vereniging of coöperatie, aanvaardt de bestuurder/ ondergetekende hiervan de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor de ondergetekende offerte. Dit betekent dat de bestuurder/ ondergetekende in privé onderhevig is aan incassoprocedures en evt. juridische procedures in het geval de rechtspersoon in kwestie verzuimt te betalen bij gevallen zoals: liquidatie, ontbinding, opheffing en/of faillissement

Artikel 4 – Prijzen

Alle prijzen die Bedrijf hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.

  1. Alle prijzen die Bedrijf hanteert voor zijn diensten en producten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan te allen tijde wijzigen.
  2. Partijen komen voor een dienstverlening door een totaalbedrag als richtprijs overeen, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
  3. Bedrijf is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
  4. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Bedrijf de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
  5. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
  6. Bedrijf heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
  7. Voorafgaand aan de ingang ervan zal Bedrijf prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
  8. De consument heeft het recht om de overeenkomst met Bedrijf op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.

Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn

  1. Bedrijf mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
  2. De klant moet declaraties binnen 1 maand na factuurdatum aan Bedrijf betalen, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld staat.
  3. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Bedrijf de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
  4. Bedrijf behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
  5. Bij het uitblijven van een aanbetaling binnen de overeengekomen termijn heeft Bedrijf het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat de betaling is ontvangen.
  6. Eventuele vertraging in het project veroorzaakt door de klant, bijvoorbeeld door te late betalingen, het niet tijdig verstrekken van benodigde informatie of materialen, kunnen extra kosten met zich meebrengen. Deze kosten worden in rekening gebracht aan de klant.

Artikel 6 – Gevolgen niet tijdig betalen

  1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Bedrijf gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Bedrijf.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Bedrijf zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Bedrijf op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst , dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan te betalen.
  7. Artikel 3 lid 3 van deze algemene voorwaarden blijft onverwijld van kracht.

Artikel 7 – Recht van reclame

  1. Zodra de klant in verzuim is, is Bedrijf gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
  2. Bedrijf roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
  3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Bedrijf, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
  4. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.

Artikel 8 – Opschortingsrecht

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 9 – Retentierecht

  1. Bedrijf kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Bedrijf heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Bedrijf.
  3. Bedrijf is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.

Artikel 10 – Verrekening

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Bedrijf te verrekenen met een vordering.

Artikel 11 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Bedrijf blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van gesloten overeenkomst met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
  2. Tot die tijd kan Bedrijf zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
  4. Indien Bedrijf een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft Bedrijf het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.

Artikel 12 – Montage/Installatie

Hoewel Bedrijf zich inspant alle montage en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.

Artikel 13 – Garantie

  1. Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Bedrijf enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
  2. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk fabricage, constructie of materiaal.
  3. De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
  1. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
  2. Zekerheidsgarantie: Bedrijf garandeert dat de werkzaamheden zoals omschreven in de offerte naar behoren en volgens de overeengekomen specificaties worden uitgevoerd. Deze garantie is echter geen garantie op 100% tevredenheid, aangezien subjectieve belevingen zoals esthetische voorkeuren of persoonlijke verwachtingen daar niet onder vallen.

Artikel 14 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. Bedrijf voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. Bedrijf heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
  3. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
  4. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Bedrijf tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Bedrijf tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.

Artikel 15 – Oplevering en goedkeuring

  1. Na voltooiing van de werkzaamheden vindt er een oplevering plaats waarbij de klant het uitgevoerde werk dient te inspecteren. Eventuele gebreken of tekortkomingen moeten binnen 5 dagen na oplevering schriftelijk worden gemeld aan Bedrijf.
  1. Indien de klant binnen deze termijn geen gebreken meldt, wordt het werk geacht te zijn goedgekeurd en conform de overeenkomst te zijn opgeleverd.

Artikel 16 – Informatieverstrekking door de klant

  1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Bedrijf.
  2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Bedrijf de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Bedrijf redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

Artikel 17 – Vrijwaring

De klant vrijwaart Bedrijf tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Bedrijf geleverde producten en/of diensten.

Artikel 18 – Klachten

  1. De klant dient een door Bedrijf geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Bedrijf daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
  3. Consumenten dienen Bedrijf uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
  4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Bedrijf in staat is hierop adequaat te reageren.
  5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
  6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Bedrijf gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 19 – Ingebrekestelling

  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Bedrijf.
  2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Bedrijf ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Artikel 20 – Hoofdelijke aansprakelijkheid klant

Als Bedrijf een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Bedrijf verschuldigd zijn.

Artikel 21 – Aansprakelijkheid

  1. Bedrijf is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Indien Bedrijf aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  3. Bedrijf is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  4. Indien Bedrijf aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
  6. Bedrijf is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door verborgen gebreken in de constructie of het gebouw waar de werkzaamheden plaatsvinden, tenzij Bedrijf deze gebreken redelijkerwijs had moeten voorzien.

Artikel 22 – Vervaltermijn

Elk recht van de klant op schadevergoeding van Bedrijf vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 23 – Recht op ontbinding

  1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Bedrijf toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Bedrijf niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Bedrijf in verzuim is.
  3. Bedrijf heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Bedrijf kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Artikel 24 – Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Bedrijf in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Bedrijf kan worden toegerekend in het geval Bedrijf geheel of gedeeltelijk verhinderd is, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van kan worden verlangd.
  2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  1. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Bedrijf 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Bedrijf er weer aan kan voldoen.
  2. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
  3. Bedrijf is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.

Artikel 25 – Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
  2. Voorgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in een fysieke winkel.

Artikel 26 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Bedrijf is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Bedrijf zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.

Artikel 27 – Overgang van rechten

  1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Bedrijf.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 28 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Bedrijf bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 29 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Bedrijf is gevestigd / praktijk houdt / kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Terugbelverzoek

Vul het formulier in om teruggebeld te worden door Bakker Totaalonderhoud. We streven er naar om binnen 1 werkdag contact met je op te nemen.

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?